פתרון לגניבת דומיין (שם מתחם Domain Name)

התופעה

קורה לא מעט שעסקים מתנהלים תחת שמות מסוימים, אבל הם לא מצליחים לקנות את הדומיין (שם מתחם / domain) שהם רוצים, כי השם כבר תפוס בידי מישהו אחר.

כאשר בחרתם בשם עסק הנמצא כבר בשימוש אמיתי של עסק אחר, הפתרון, לפעמים, הוא לרשום את השם שלכם עם סיומת אחרת. למשל, .biz במקום .com, או כיוצא בזה. כל עוד הפעילות שלכם לא מפרה זכויות קנייניות של מישהו אחר, זה יכול לספק את הצרכים שלכם.

אולם, מה קורה כאשר הדומיין שאתם רוצים נרשם דווקא על שם מישהו שאינו משתמש בו בכלל, ואולי רק מעמיד אותו למכירה? או שמא מדובר ברישום אנונימי, אולי על ידי מתחרה שלכם, שרצה לחסום אתכם ולמנוע מכם לרשום את הדומיין הכי "טבעי" שלכם.

כאשר מדובר בדומיין בחו"ל, כמו .com, קורה הרבה פעמים שאנחנו אפילו לא יודעים מי רשם את הדומיין "שלנו", כי פרטי הבעלים אינם מופיעים בחיפוש whois.

זוהי תופעה ידועה, די נפוצה, ומעצבנת. אבל לא חייבים להשלים עמה.

הבעיה

בדרך כלל, כאשר מתעוררת מחלוקת או בעיה אחרת בינכם לבין עסק אחר, הצעד הראשון עשוי להיות יצירת קשר עם הצד השני, ונסיון הידברות.

אלא, שבמקרה שתיארנו, הרבה פעמים "אין עם מי לדבר". כאשר בודקים מי עומד מאחורי הדומיין שאתם רוצים, שאינו בשימוש מסחרי כלל וכלל, מופיע רק שם המרשם, כגון GoDaddy, למשל, אבל לא מופיעים פרטי הבעלים האמיתיים. אז לא ניתן ליצור קשר ישיר עמם.

אפשרות אחרת, במקרים של מחלוקת עסקית, היא לפנות לבית המשפט. אולם, גם כאן אנו נתקלים בבעיה חמורה: אם אנו לא יודעים מי עומדים מאחורי הרישום, כיצד אנו תובעים אותם? ובאיזו מדינה אנו תובעים אותם?

אם מדובר ברישום בחו"ל, האם עלי קודם להגיש תביעה נגד המרשם שבאמצעותו נרשם הדומיין, בנסיון לאלץ אותו לחשוף בפניי את פרטי הבעלים של הדומיין?

מדובר במהלכים לא ברורים, אשר עלולים לקחת המון זמן ולעלות הרבה מאד כסף, וקשה להעריך מראש את סיכויי ההצלחה.

הפתרון

החדשות הטובות הן, שעשוי להיות פתרון, שהוא קל יותר, מהיר יותר, וזול יותר, ממה שאולי חשבתם.

כאשר רושמים דומיין, כמעט בכל מקום בעולם, ובכלל זה ארה"ב וישראל, עצם הרישום מותנה בכך שתאשרו את הסכמתכם לקבל עליכם את מנגנון יישוב המחלוקת של הגוף אשר מנהל את המרשם הרלבנטי. בדרך זו, לא ניתן לרשום דומיין, מבלי להיות כפופים לאותו מנגנון ליישוב מחלוקות.

משמעות הדבר – שגם מי ש"התלבשו" על הדומיין שלכם, ואינם משתמשים בו בתום לב, גם הם כפופים למנגנון כזה.

ניתן להגיש תלונה על פי המנגנון האמור, ולדרוש כי הדומיין יועבר עליכם. לא משנה שפרטי "הצד השני" אינם ידועים לכם; לא משנה מאיפה הם הבאים – פרטים אלה ידועים למרשם, ועל כן הגוף שמנהל את המנגנון ליישוב מחלוקות יודע כיצד ליצור עמם קשר.

הכללים משתנים קצת ממקום למקום, אבל, בגדול, אם נוכיח שיש לכם זכויות בשם שנתפס – למשל, באמצעות סימן מסחר שרשמתם – ונוכיח שלצד השני אין זכות לגיטימית בשם והוא רשם את הדומיין בחוסר תום לב, אז הסיכויים שלנו צריכים להיות טובים.

ואם המהלך מצליח, הדומיין יעבור אליכם, מבלי שיהיה עליכם לשלם פיצוי או תמורה כלשהם למי שרשמו את הדומיין.

הפרוצדורה

ויש עוד חדשות טובות. הפרוצדורה אינה דומה להליכים משפטיים שאתם מכירים מבתי המשפט.

אין כאן תצהירים, אין דיונים מקדמיים, אין ימים שלמים של חקירות נגדיות, ואין עיכובים של שנים, או ערעורים מייגעים.

במקום זאת, אנו מכינים עבורכם, ומגישים, טיעון משפטי מפורט, כדי לבסס את הזכויות שלכם בשם, ואת חוסר תום הלב של הצד השני, ומצרפים נספחים וראיות כדי לתמוך בטענות שלנו.

במקומות רבים, לרבות בישראל ובארה"ב, ההליך מתנהל באנגלית, מול יושב בדין שהוא מומחה בתחום ומכיר היטב את השיקולים לכאן ולכאן.

בתוך זמן קצר ביותר, התלונה מועברת לצד השני, אשר מקבל פרק זמן קצר כדי להגיב. במקרים רבים, הצד השני אינו מגיב כלל וכלל.

בכל מקרה, כעבור זמן קצר לאחר המועד שנקבע לצד השני להגיב, התיק מוכרע, באמצעות החלטה מנומקת של ערכאת יישוב המחלוקות.

לו"ז

כל התהליך כולו, מפנייתכם הראשונה אלינו ועד לקבלת החלטה של הערכאה ליישוב מחלוקות, יכולה להסתיים בתוך 3-5 חודשים בלבד (תלוי במדינה ובערכאה).

כאשר משווים זאת להליכים משפטיים בבתי משפט, ברור כי מדובר בלו"ז קצר ביותר.

במקרים רבים, לקוחות פונים לאחר שסבלו כבר תקופה ארוכה מכך שלא יכלו לרשום את הדומיין הטבעי שלהם, והנה, בתוך שבועות בודדים, כל הסיפור עשוי להיות מאחוריהם.

כמובן, לא תמיד מתקיימים התנאים להעברת דומיין אליכם, ולא תמיד נמסרות ההחלטות הרצויות, אבל עצם האפשרות להביא ענין כזה לידי הכרעה ותפרון בתוך זמן כה קצר היא בהחלט מעודדת.

עלויות

כאשר אנו משווים את העלויות של הליך כזה, לעלויות של ניהול הליכים בבית משפט, בכלל, ובבית משפט בחו"ל בפרט, הרי שמדובר בעלויות זניחות, יחסית.

כמו כן, כאשר בוחנים שיקולי עלות מול תועלת, בנסיבות שבהן יש סיכוי למקם, סוף סוף, את האתר בדומיין הטבעי שלו, לקוחות רבים מגיעים למסקנה כי מדובר במהלך שהוא כדאי מאד, גם מבחינה כלכלית, וגם מבחינה עסקית.

כמובן, עדיין מדובר במהלך הדורש יידע ומיומנות ברמות גבוהות, והכנת מסמך באנגלית המציג טיעון משפטי ועובדתי מפורט ונהיר, ולכן מדובר בהשקעה לא מבוטלת, אולם, כאמור, מדובר בסכום קטן, יחסית לתועלת שעשויה לצמוח מהמהלך, ויחסית לאפשרויות פעולה אחרות.