רישום עיצובים (מדגם)

מהו עיצוב (מדגם)?

מהו עיצוב (מדגם)?

זכות זו נקראה, בעבר "מדגם". בשנת 2017, נחקק חוק חדש, והמחוקק שינה את שם הזכות, בעברית, ל- "עיצוב". בחו"ל, הזכות ידועה בשם "Design" או "Design Patent".

עיצוב, כשמו כן הוא. מדובר בהגנה אשר חלה על תכונה עיצובית (כגון צבע, צורה, עיטור, מרקם, חומר) של מוצר, או חלק ממוצר.

התכונה חייבת להיות תכונה אסתטית בלבד, שאינה נדרשת כחלק מתפקוד המוצר. כך, תכונה פונקציונלית אינה יכולה לזכות בהגנת עיצוב.

למשל, הדפס המופיע על גבי שמלה, יכול להחשב עיצוב. גם צורת חיתוך של יהלום יכולה להחשב לעיצוב. בשני המקרים, מדובר בתכונה עיצובית, שאינה נוגעת לתפקוד.

בעוד שפטנט מגן על תכונה פונקציונלית של מוצר, הרי שעיצוב מגן על תכונה דקורטיבית של המוצר.

על מנת להיות כשיר לרישום, על העיצוב להיות חדש ובעל אופי ייחודי. כמובן, מדובר בסוגייה משפטית מורכבת, אבל, בגדול, משמעות הדבר היא, שמדובר בעיצוב שאיננו זהה או דומה במהותו למוצר (או עיצוב) אשר פורסם כבר ברבים. משמעות הדבר – שמי שרוצה לרשום עיצוב חייבת להגיש את הבקשה לפני שהיא מפרסמת או מוכרת את המוצר עצמו, או בתוך מספר חודשים ממועד ההשקה כאמור.

בניגוד למיתוס, לא קיים "כלל אצבע" לפיו די ב- 3 שינויים לעומת עיצוב קודם על מנת להחשב חדש וייחודי. המבחן המיושם באמת הוא מבחן גמיש של "התרשמות כללית", והיא מושפעת, בין היתר, מכמות העיצובים הדומים הקיימים באותו ענף. כלומר, ככל שקיימים עיצובים רבים יותר בתחום מסוים, אשר מובדלים אחד מהשני אך בפרטים קטנים, כך תצטמצם דרישת הייחודיות. לעומת זאת, עיצוב מהפכני וחדשני לגמרי, יזכה להיקף הגנה רחב יותר כלפי עיצובים דומים שיבואו אחריו.

כמה כסף?

עלויות רישום עיצובים מורכבות משני חלקים: (א) האגרות, המשולמות למדינה; ו- (ב) שכר הטרחה שלנו.

האגרות משתנות בהתאם לנסיבות. אגרה בסיסית בגין עיצוב אחד עומדת כעת על סך 444 ₪.

שכר הטרחה שלנו מתווסף לסכומים הנ"ל, והוא ייקבע בהתאם לנסיבות. על פי כללי לשכת עורכי הדין, אסור לנו לפרסם את שכר הטרחה שלנו באינטרנט, אבל אתם מוזמנים להתקשר אלינו, או לשלוח לנו הודעה, על מנת לקבל הצעת מחיר.

ניתן לשלם גם באמצעות כרטיס אשראי.

לאחר רישום העיצוב, עלויות נוספות יחולו רק כאשר באים לחדש אותו לתקופה נוספת (ראו בעמודה הבאה) – אין דמי תחזוקה שנתיים, בעיצובים.

כמה זמן?

לאחר הגשת הבקשה לרישום עיצובים, היא עוברת בחינה פרוצדורלית ראשונית, אצל בוחני מחלקת העיצובים של רשות הפטנטים.

בדרך כלל, בדיקה ראשונית זו נערכת במהירות רבה. אם נמצאו ליקויים טכניים, אז נמסר דו"ח בחינה המפרט את הליקויים. ניתן כמובן להשיב לדו"ח ולתקן כל הטעון תיקון. 

לאחר מכן, הבקשה תופסת את מקומה בתור, לבחינה המהותית אצל הבוחנים.

נכון לעכשיו, ההמתנה לבחינה עומדת על פרק זמן של מספר חודשים (4-8).

באם התהליך כולו עובר בצורה חלקה, ניתן לקבל תעודת רישום 5-8 חודשים לאחר הגשת הבקשה. ככל שיימצאו ליקויים, אשר יחייבו טיפול מול הבוחנים, התהליך יתעכב במספר שבועות או חודשים.

עיצוב עומד בתוקפו למשך 5 שנים ממועד הגשת הבקשה. ניתן לחדש אותו, כל פעם ל- 5 שנים נוספות, עד 4 פעמים, כנגד תשלום אגרות חידוש, כך שתקופת התוקף המירבית תהיה 25 שנה.

מה הפרוצדורה?

החלק המהותי בהגשת בקשה לרישום עיצוב הוא הצגת העיצוב עצמו. ההצגה יכולה להיות באמצעות תמונות מצולמות, או באמצעות שרטוטים, או באמצעות הדמיה, והיא חייבת לעמוד בדרישות צורניות נוקשות של רשות הפטנטים, ולהציג את העיצוב באופן ברור. אנחנו נשמח להסביר לכם כיצד נערכים בענין זה.

בנוסף, יהיה עליכם לחתום על יפוי כח, על מנת שנוכל לייצג אתכם בפני רשם העיצובים, ולמסור פרטים בסיסיים באשר לבעלים של העיצוב (שם, כתובת, וכיו"ב).

בכל שאר הפרוצדורה, אנחנו מטפלים בשבילכם! אנו מגישים את הבקשה, שולחים לכם העתק מאישור ההגשה הרשמי, עוקבים אחרי הטיפול בבקשה אצל הרשויות, ומעדכנים אתכם על כל התפתחות.

באם מתעוררים קשיים במהלך בחינת הבקשה (ראו למעלה, בעמודה "כמה זמן?"), אנחנו מעדכנים אתכם, ומביאים בפניכם המלצות לטיפול בענין, ביחד עם הערכת עלויות.

ובתקווה שבסופו של דבר מצליחים לרשום את העיצוב, אנחנו מעבירים אליכם את תעודת הרישום.

רישום עיצוב בחו"ל

עיצוב הינו זכויות טריטוריאליות. כלומר, יש לרשום את העיצוב בכל מדינה בה תרצו להיות מוגנים.

למרבה הצער, לא קיים רישום בינלאומי אשר מעניק תוקף באופן אוטומטי בכל העולם. ייתכן ונתקלתם באינטרנט במושג "Hague International Design" או מסלול "WIPO" אבל זה משהו אחר, ונעמוד על כך בהמשך עמודה זו.

החדשות הטובות הן שרייף את רייף מתמחים ברישום עיצובים גם בחו"ל, כך שנוכל להגיש בקשות לרשום את העיצוב שלכם בכל מקום שתרצו, בין אם זה ב- "בחבילת הבסיס" (EU, ארה"ב, אנגליה, סין) ובין בכל מקום אחר בעולם.

כאמור, קיימים שני מסלולים לרישום עיצוב בחו"ל. האחד, הידוע בשם "המסלול הלאומי", הוא מסלול שבו אנו מגישים בקשה באופן ישיר בכל מדינה שאתם בחרתם בה. המסלול השני, עליו עמדנו לעיל, הוא מסלול "האג". כאן, עדיין יש צורך לבחור את המדינות, ולשלם אגרה עבור כל מדינה שבוחרים, והעיצוב עדיין ייבדק וייבחן בנפרד בכל אותן מדינות, אולם תהליך ההגשה שונה. קיימים הבדלים נוספים בין המסלולים – אתם מוזמנים להתקשר אלינו ונשמח להסביר לכם את הדברים.

הליכי אכיפה

באם רשמתם את העיצוב שלכם (ובמקרים מסוימים, אפילו אם לא רשמתם אותו), החוק מאפשר לכם למנוע מכל אחד אחר מלהשתמש בעיצוב זהה או דומה במהותו, בישראל, ביחס לאותו סוג של מוצר.

הסעדים העיקריים הנתבעים בהליכים מסוג זה הם צו מניעה ותשלום פיצויים.

מטרת צו המניעה היא לגרום למפר להפסיק מלהפר את העיצוב שלכם, ולהמנע מלעשות זאת שוב בעתיד.

מטרת הפיצויים היא לפצות אתכם על הנזקים שנגרמו לכם עקב מעשי ההפרה. במקרים מסוימים, ניתן לקבל פיצויים (עד 100,000 ש"ח) אפילו אם לא תוכיחו את היקף הנזק שנגרם לכם, או שלא נגרם לכם נזק כלכלי בכלל. פיצויים כאלה, הידועים בשם "פיצויים ללא הוכחת נזק", עשויים להוות כלי הרתעתי מול מפרים.

כמובן, אם בית המשפט יפסוק לכם פיצויים, הדבר עשוי להיות בנוסף על הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין אשר בדרך כלל יהיה על המפר לשלם לכם באם תזכו במשפט.